Ludwig Feuerbach

Ludwig Andreas Feuerbach (28 iulie 1804, Landshut, Bavaria, Germania – 13 septembrie 1872, Nürnberg, Bavaria, Imperiul German) filosof german.

Magyar10 Română56
Egoismul se are drept scop unic numai pe sine. Egoismul constrânge, concentrează omul asupra lui însuși: el îi dă un principiu de viață dens, solid; dar îl face mărginit, făcândul indiferentfață de orice nu se raportează imediat la bunăstarea lui.
Niciodată vreun adevăr nu s-a născut pe lume cu decorații, nici în strălucirea unui tron, în sunete de țimbale și trompete, ci întotdeauna în întuneric, printre lacrimi și suspine.
Umorul poartă sufletul pe deasupra unei prăpăstii și-l învață să se joace cu durerea sa.
Pentru a-l cunoaște pe om, trebuie să-l iubești.
O conștiință curată nu este altceva decât bucuria provocată de o altă persoană; o conștiință încărcată nu este altceva decât suferința și durerea provocată de o altă persoană.
Cu cât este mai limitat orizontul unei persoane, cu cât mai puțin cunoaște aceasta istoria, natura și filozofia, cu atât mai sincer este atașată de religie.
Natura umană se manifestă doar în comunicare, în comuniunea omului cu un alt om, în comuniunea care se bazează, pe realitatea distincției între „eu” și „tu”.
Omul are încredere în forțele sale doar atunci când obține ceea ce-și dorește
Omul este începutul, mijlocul și sfârșitul religiei.
În religie, omul are ochi pentru a nu vedea, pentru a rămane orb; el are rațiune pentru a nu gândi, pentru a rămâne prost.
Binele și moralitatea sunt unul și același lucru. Bun însă, este doar acela care este bun cu alții.
Este vanitos doar acela care își admiră propria frumusețe în locul frumuseții umane în general.
Acela care-l iubește pe Dumnezeu nu-l mai poate iubi pe un om, fiindcă a pierdut înțelegerea a ceea ce este omenesc, și invers, acela care-l iubește un om, cu adevărat și din toată inima, nu-l mai poate iubi pe Dumnezeu.
Numai soțul și soția împreună formează realitatea umană; soțul și soția împreună reprezintă existența neamului, pentru că unirea lor esate sursa mulțimii, izvorul apariției altor oameni.
Acolo unde nu mai există dorință, nu mai există nici omul.
Binele este o afirmație, răul este negarea aspirației către fericire.
Acolo unde nu există nicio distincție între fericire și nefericire, între bucurie și tristețe, nu există nicio distincție între bine și rău.
Conștiinta este semnul distinctiv al unei ființe perfecte.
Conștiința ne prezintă lucrurile diferit de cum par a fi acestea; ea este un bun mircroscop care le mărește pentru a le face precise și vizibile sentimentelor noastre slabe. Ea este metifizica inimii.
Conștiința își are originea în cunoaștere sau este legată de cunoaștere, dar aceasta nu înseamnă cunoșterea în general, ci o porțiune sau tip de cunoastere, și anume acea cunoaștere care se referă la comportamentul nostru moral și la dispozițiile și acțiunile cele bune sau cele rele.
Superstiția este legată de orice religie: superstiția, însă, este capabilă, orice cruzime și ștergere a oricărei urme de omenie.
La noi, cu cărtile lucrurile stau la fel ca și cu oamenii. Deși cunoaștem mai multi oameni, doar pe unii dintre ei îi alegem să ne fie prieteni și tovarăși ai vieții noastre intime.
Religia contrazice morala prin faptul că ea contrazice rațiunea. Bunătatea este în strânsă legătură cu adevărul. O rațiunea alterată atrage după sine o inimă alterată. Cine își păcălește rațiunea, nu poate avea o inimă cinstită.
Religia are nevoie de bezna veșnică a ignoranței, de sărăcie, de neputință tehnică, de lipsă de cultură.
Faceți distincție între egoismul rău, inuman și nemilos și egoismul bun, milos, uman; faceți distincție între egoismul blând, forțat, care își găsește satisfacția în iubirea față de alții, și egoismul samavolnic, intenționat care își găsește satisfacția în indiferența sau chiar în răutatea directă față de alții.
Principiul moralei este fericirea, însă nu o astfel de fericire care se bazează pe una și aceeași persoană, ci fericirea care se distribuie între diferiți indivizi.
Ideea unei esențe a moralei desăvârșite este o idee practică, ce necesită acțiune, imitație și îmi servește ca sursă de neîntelegere cu mine însumi, pentru că ea îmi indică ce trebuie să fiu, și, în același timp, fără orice părtinire, îmi arată că nu sunt astfel.
Lumea de apoi este doar ecoul acestei lumi.
Prima ta obligație este să fii fericit. Dacă ești fericit, atunci îi vei face fericiți și pe alții. Cel fericit vede în jurul său doar pe fericiți.
Principiile vieții sunt și principii ale moralei. Acolo unde, din pricina foamei, a sărăciei, nu ai niciun material în organism, acolo nu există nici principii și nici material pentru morală, nici în capul tău, nici în inima ta și nici în sentimentele tale.