Fiecare poate studia știința - unul, mai greu altul, mai ușor. Dar din artă fiecare primește doar atât cât este el însuși în stare să dea. Ce vor da, de exemplu, operele lui Mozart unui om care nu înțelege muzica? Ce vede majoritatea oamenilor în „Madonna” lui Raphael? Și oare mulți oameni apreciază, „Faust” al lui Goethe? Arta nu se ocupă, asemenea științei, numai cu mintea; ea se ocupă cu esența cea mai profundă a omului, și de aceea fiecare înțelege în artă doar atât cât îi permite valoarea pe care o poartă în el însuși. Același lucru se referă și la filozofia mea, care este filozofia ca artă. Fiecare va înțelege în ea exact atât cât merită. În general, filozofia aceasta va fi accesibilă doar unora și va fi filozofia paucorum hominum (acelor puțini). Mi se pare că după eșecul suferit timp de 3000 de ani de filozofia ca știință, construită adică după legile temeiului, se vede deja că, din punct de vedere istoric, aceasta este o cale greșită. Cine nu știe decât să găsească legăturile dintre idei, să extragă din cauze consecințele, acela poate fi un mare om de știință, dar va fi la fel de puțin filozof, pe cât de puțin poate fi pictor, poet sau muzician. Căci un artist și un filozof cunosc lucruri în sine, idei platoniciene; iar un om de știință cunoaște doar fenomenul, adică legea de cauzalității ca atare, pentru că un fenomen nu este nimic altceva decât legea cauzalității însăși. Se justifică astfel pe deplin expresia lui Platon: mulțimea nu este capabilă să facă filozofie.