Principala asemănarea dintre somn și starea de veghe în raport cu timpul consta în faptul că nici în somn, nici aievea nu exista timp, dar ni-l imaginăm, nu putem sa nu ni-l imaginăm. Îmi amintesc un vis lung, coerent, care se termina cu o împușcătură și mă trezesc. Zgomotul împușcăturii vine de la fereastra trântită de vânt. În amintirea visului, timpul îmi e necesar, indispensabil pentru că în starea de veghe sa triez toate impresiile din vis. Același lucru se petrece cu amintirile despre evenimentele din starea de veghe. Toata viața mea este în prezent, dar în amintirile despre ea, sau mai degrabă în conștiința vieții, nu pot să n-o așez în timp. Eu, copilul, barbatul, batrânul, toate sunt una, toate sunt în prezent. Numai că nu pot avea conștiința lor în afara timpului. Ma intreb: de ce? Și răspunsul se impune de la sine: pentru a-mi da posibilitatea binelui vieții. Dacă aș fi în afara timpului și spațiului, nu aș exista nici eu, nu ar exista nici binele meu, nici posibilitatea de a trăi după voia mea, adică după voia lui Dumnezeu. Dumnezeu trăiește în mine. (Je m’entends *) Așa cum, trezindu-mă din cauza zgomotului ferestrei trantite de vânt, știu că visul a fost o iluzie, înaintea morții aflu același lucru despre toate evenimentele lumii care mi s-au părut atât de reale.